sâmbătă, 27 noiembrie 2010

Grigore Cartianu-Crimele revolutiei



Autor: Grigore Cartianu
Nationalitate: romana
Titlu original:Crimele revolutiei
Anul aparitiei: 2010
Nr. pagini:544
Premii: nu
Nota mea: 7/10
Data lecturarii: noiembrie 2010

Am achizitionat cartea in urma unui articol din Adevarul in care am vazut ca la un targ de carti a fost cumparata de aproape 3000 persoane. Titlul mi se pare destul de interesant. Nu stiu la ce sa ma astept de la aceasta carte. Cert este ca mi se pare interesant sa aflu detalii legate de atmosfera din acele vremuri. Sper sa nu fiu dezamagita.

Din primele randuri m-a amuzat avertismentul: "aceasta carte nu e destinata celor cu inima slaba!" Descrierea mediului tarii din 1989, nu cred ca este foarte diferit cel prezent: "tara a terorii, megalomaniei, umilintei, minciunii, foamei si frigului". Propozitia "Agricultura este distrusa" cu referire la anii 1980 mi se pare interpretabila. Daca atunci era distrusa, acum inseamna ca nici nu mai exista!

Din cate am observat sunt transcrise multe fragmente din cartea "Spionii rusi de la Stalin la Putin". Se reda transcriptul emisiunii din 22 decembrie 1989, pe baza caruia autorul face propriile comentarii. Impresia lasata de acea transmisiune de pe TVR este de dezordine. S-au transmis niste prostii de m-am crucit, printre ele fiind si cele cu apa otravita sau aruncarea in aer a depozitului de sange!

Macelul de la Sibiu mi s-a parut cutremurator. Socant mi s-a parut faptul ca s-a permis inarmarea populatiei pe baza buletinului, pentru lupta contra "teroristilor". Cum recunosteau ei un terorist nu imi pot imagina...

Din toata perindarea de personaje pe la TVR m-a uimit aparitia catorva preoti, exact ceea ce mai lipsea! Motivul pentru care au intrerupt transmisia timp de 1 ora mi se pare ridicol: "aparatele s-au incins".

Cand am ajuns la capitolul Masacrul de la Otopeni m-a cuprins indignarea, revolta. Cata cruzime! Ce minti diabolice au putut sa planuiasca asa ceva? Ai impresia ca nu poate fi adevarat, ca este doar un scenariu de groaza!

Doborarea elicopterului care ii transporta pe Nuta si Mihalea este iarasi un episod care iti provoaca sentimente de revolta. Simti durerea vaduvei pilotului.

Capitolul "Moartea lui Trosca" este cutremurator. Prin ordinele date s-a programat uciderea ULSA-silor. Lasarea cadavrelor in strada timp de mai multe zile pentru a fi profanate iti creaza o stare de dezgust, si intr-o oarecare masura si compasiune atat pentru cei omorati cat si pentru cei care au fost manipulati sa ii considere "teroristi".

Sentimentele cu care am ramas dupa ce am citit aceasta carte sunt predominate de dezgust, dezamagire, revolta interioara pentru ceea s-a intamplat in timpul revolutiei. Nu am comentat foarte mult ceea ce am citit pentru ca inca nu sunt pregatita, astept sa se faca lumina definitiv. Pastrez unele indoieli referitoare la ceea ce se afirma in carte, presupun ca intr-un viitor nu prea indepartat se va afla adevarul despre acele zile.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu