sâmbătă, 27 noiembrie 2010

83-84. Jaroslaw Hasek-Peripeţiile bravului soldat Švejk în Războiul Mondial


Autor: Jaroslaw Hasek
Nationalitate: ceha
Titlu original: Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války
Anul aparitiei: 1923
Nr. pagini:752
Premii: nu
Nota mea: 7/10
Data lecturarii: noiembrie 2010

Ma asteptam la un roman extrem de comic, dupa cum citisem pe un forum. Bineinteles ca nu pot afirma ca nu ar fi fost amuzanta lectura, insa eu asteptam ceva mult mai spectaculos.

Cred ca jumatete din primul volum m-am chinuit sa citesc numele personajelor, ar fi fost foarte utila o lista in care sa se arate pronuntia diferitelor litere.

Ce pot spune despre Švejk? Este un personaj savuros, in unele scene m-a amuzat, in altele m-a enervat, in unele mi s-a parut idiot (cum se autointitula, cu oarecare mandrie), in altele inteligent. Totusi inclin spre ultima varianta, cred ca doar daca era foarte inteligent putea parea atat de idiot prin replicile si comportamentul lui.

Feldkuratul Otto Katz este iarasi un personaj amuzant, insa poate daca am medita mai mult nu ni s-ar mai parea atat de comic, ci oarecum tragic faptul ca o persoana aflata in pozitia lui se bucura cu atata nesat de placerile lumesti.
Atunci cand Švejk a fost pierdut la carti in favoarea oberlaitnantului Lukas, am fost oarecum trista, pentru ca imi placea perechea pe care o facea alaturi de preot.
Pe parcurs am vazut ca ordonanta indiferent cui ar fi Švejk reuseste sa "rezolve" toate sarcinile cu brio. Cred ca pana la urma locotenentul Lukas s-a resemnat cu ordonanta sa, ba indraznesc sa spun ca avea sentimente nu doar de compasiune ci si de prietenie fata de acesta.

Baloun, ordonanta care l-a inlocuit pe Švejk, a reusit sa ma enerveze teribil in unele scene prin pofta sa de mancare. Cred ca la un moment dat imi doream sa cada o bomba deasupra lui!

Un alt personaj amuzant prin setea lui de cunoastere este cadetul Biegler. Foarte comic mi s-a parut si locotenentul Dub in aproape toate scenele alaturi de Švejk.

In concluzie consider ca ambele volume prezinta o alta perspectiva asupra Razboiului si a frontului, comica ce-i drept. Lectura mi s-a parut destul de facila prin desele momente amuzante.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu